Kreativní vouchery jak na to?

Podávat žádost o dotaci není úplně snadná záležitost. Letošní ročník s sebou přináší řadu změn. Novinkou je například dvoufázový příjem žádostí podle toho, jestli jste prvožadatel, nebo jste v minulosti již vouchery využili. Pojďme si říct, co je k tomu vlastně potřeba.
Obecné náležitosti výzvy
Kreativní vouchery mají svoje rozpočtová pravidla.
Datumy pro předložení žádosti:
- 3. 3. 12:00 až 7. 3. 15:00 prvožadatelé, tedy ti, kteří nebyli podpořeni v předchozích výzvách NPO 381-395, 461 a 463 (Kreativní vouchery I-II a Vouchery v oblasti audiovize)
- 10. 3. 12:00 až 14. 3. 15:00 žadatelé, kteří již dříve byli podpořeni v předchozích výzvách NPO 381-395, 461 a 463 (Kreativní vouchery I-II a Vouchery v oblasti audiovize)
Datum pro dokončení realizace projektu, který je hrazen z kreativních voucherů a podání monitorovací zprávy a žádosti o platbu:
- 15. 9. 2025 15:00
Maximální počet vydaných voucherů:
- 650 kusů - celkem až 70 000 000, - Kč
- Ale pozor, každý kraj včetně Prahy má alokovaný určitý procentuální podíl z celkové částky
Jak bude dotace proplácena?
Ex post na základě dokladů předložených příjemcem v žádosti o platbu. To tedy znamené, že je nutné plné předfinancování výdajů projektu z vlastních prostředků.
A kolik?
- Jeden kreativní voucher může pokrýt max. 80 % z celkových způsobilých nákladů na projekt bez DPH.
- min. výše podpory může být 50 000 Kč bez DPH
- max. výše podpory 150 000 Kč bez DPH
To znamená, že:
- Alespoň 20 % z celkových uznatelných nákladů budete muset pokrýt vy jako žadatel z vlastních zdrojů, případně i více, pokud bude cena projektu vyšší než 187 500 Kč bez DPH.
- Minimální celková hodnota projektu musí být ve výši alespoň 62 500 Kč bez DPH, max. výše projektu není stanovena.
Veškeré výdaje a příjmy související s projektem musí projít vaším účetnictvím (žadatele), být jasně oddělené od ostatních projektů a obsahovat specifický znak (registrační číslo žádosti) pro financování z této výzvy z NPO (Národní plán obnovy). Dále nesmíte převádět dané finanční prostředky na jiné právnické či fyzické osoby, pokud se nejedná o přímou úhradu nákladů spojených s realizací projektu.
Kdo předkládá žádost?
Vy jako realizátor projektu. Můžete být zaměstnanec, jednatel, vlastník, na tom nesejde, pouze tuto skutečnost uvedete v žádosti v záložce Žadatel a v záložce Vlastnická struktura, kde musí být uvedena statutární osoba i pověřená osoba.
Podání žádosti
Žádosti včetně všech povinných i nepovinných příloh se podávají elektronicky prostřednictvím dotačního portálu Ministerstva Kultury v předepsaném formátu, v češtině a v českých korunách bez DPH. Přihlášení je na tomto odkaze: https://portal.mkcr.cz/.
- Do dotačního portálu se přihlásíte přes tzv. e-identitu (NIA) (více na: https://www.identitaobcana.cz/Home)
- V dotačním portále se zaregistrujete (pokud už nejste) a pak se zde můžete hlásit i do jiných dotačních výzev Ministerstva kultury.
- Vyberete si tuto výzvu a v daných termínech žádost elektronicky vyplníte a podáte. V případě vyzvání skrze nástěnku bude možné žádost doplňovat, podávat monitorovací zprávu vč. vyúčtování. Můžete také průběžně ukládat svourozpracovanou žádost.
Rozhodnutí o poskytnutí dotace bude zasláno datovou schránkou po ukončení procesu formálního hodnocení a schválení dotace ministrem kultury. Bude také k dispozici v dotačním portálu ministerstva kultury na záložce Rozhodnutí.
Obsah žádosti
- údaje o žadateli a vlastnické struktuře,
- To znamená informace o vás a vaší společnosti
- údaje o projektu; mj. využití, přínos získaných kreativních služeb pro podnikání a rozvoj žadatele zejména zvýšení jeho konkurenceschopnosti a internacionalizace, předmět poskytnutí kreativních služeb a souvislost s podnikatelskou činností žadatele a cíli výzvy, využití získaných služeb po době ukončení realizace projektu, tj. 3 roky od ukončení realizace projektu, identifikace kreativního profesionála z Celostátní galerie kreativců,
- rozpočet celého projektu bez DPH a včetně DPH rozdělený na způsobilé a nezpůsobilé výdaje, či jiných zdrojů financování,
- To znamená rozdělený na to, co je možné hradit z dotace (způsobilé) a co není možné hradit (nezpůsobilé - např. programování)
- povinné přílohy včetně čestných prohlášení; mj. potvrzení z banky o vlastnictví bankovního účtu žadatele, čestné prohlášení k vyloučení střetu zájmů ve vztahu k uchazeči o podporu / žadatele, čestné prohlášení de minimis, prohlášení k velikosti podniku, smlouva s kreativním profesionálem, která stanoví přesný popis záměru a výstupu, harmonogram prací a hodinovou sazbu atd. Příjemce dotace a kreativci jsou povinni zajistit ochranu duševního
vlastnictví vzniklého během realizace projektu.- To znamená spoustu dokumentů, které si představíme níže
Přílohy k žádosti
V okamžiku podání žádosti o podporu musíte předložit následující dokumenty:
- Plnou moc, pokud nejste statutární zástupce společnosti
- Plná moc musí být opatřena elektronickým podpisem nebo úředně ověřeným podpisem včetně zajištění autorizované konverze listinného dokumentu do elektronického originálu. V případě předložení písemné plné moci, musí být tato opatřena ověřenými podpisy obou stran.
- Úplný výpis z Evidence skutečných majitelů ne starší než 90 dní
- Čestné prohlášení k vyloučení střetu zájmů
- Musí být opatřeno elektronickým podpisem nebo úředně ověřeným podpisem včetně zajištění autorizované konverze listinného dokumentu do elektronického originálu.
- Příloha č. 1_Čestné prohlášení k vyloučení střetu zájmu ve vztahu k poskytovateli podpory_žadatel_příjemce
- Čestné prohlášení žadatele o podporu v režimu de minimis
- Musí být opatřeno elektronickým podpisem nebo úředně ověřeným podpisem včetně zajištění autorizované konverze listinného dokumentu do elektronického originálu.
- Příloha č. 2_Cestne-prohlaseni-pro-zadatele-o-podporu_de-minimis
- Prohlášení k velikosti podniku
- Musí být opatřeno elektronickým podpisem nebo úředně ověřeným podpisem včetně zajištění autorizované konverze listinného dokumentu do elektronického originálu.
- Příloha č. 3_Prohlaseni-k-velikosti-podniku
- Doklad o vedení bankovního účtu žadatele, na který bude poskytována podpora
- Potvrzení vydané bankou o vlastnictví účtu žadatele
- V případě, že budete hradit projekt z jiného účtu, je nutné doložit doklady ke všem účtům. V dotačním portále poté označíte jako dotační ten účet, na který bude podpora poskytnuta.
- Rozpočet projektu
- Je součástí dokumentu s Průzkumem trhu - níže v bodě i.
- Podle webu ministerstva kultury není rozpočet vyžadován, ale doporučuje se.
- Smlouva uzavřená s poskytovatelem služby (kreativcem)
- Ve smlouvě musí být jasně identifikován předmět plnění (musí být v souladu s nabídkou vítězného dodavatele)
- Částka za plnění bez DPH a včetně DPH
- Datum podpisu
- Podpisy obou smluvních stran, el. podpis není vyžadován.
- Pokud byla smlouva podepsána oběma smluvními stranami v roce 2024, je nutné ve smlouvě explicitně uvést termín v roce 2025, kdy bude plnění zahájeno. Tento termín bude poté dnem zahájení realizace projektu.
- Průzkum trhu
- Musí být transparentní a doložitelný následujícími doklady:
- Emailová komunikace dokladující oslovení minimální tří kreativců s žádostí o kalkulaci ceny
- Popis projektu, který bude zaslán kreativcům jako příloha žádosti o zaslání cenové nabídky
- Minimálně dvě doručené podepsané nabídky od oslovených kreativců (krycí list cenové nabídky)
- Posouzení nabídek, tzn. zdůvodnění výběru daného poskytovatele služby (kreativce)
- Z průzkumu trhu musí být zřejmé, kdy došlo k oslovení vybraných dodavatelů, termín od kdy platí vytvořená nabídka, co bude finálním výstupem spolupráce vč. počtu kusů dodaných výstupů a jejich formát (video soubor, pdf, jpg, apod.).
- Příloha č. 4_a_5_Průzkum trhu_a_rozpočet_Výzva-464-Kreativní-vouchery-III
- Musí být transparentní a doložitelný následujícími doklady:
Vyúčtování dotace a žádost o platbu
Monitorovací zprávu a žádost o platbu musíte předložit ministerstvu kultury bezodkladně po dokončení projektu, nejdéle do 15. 9. 2025 15:00. Co musí obsahovat?
Vyúčtování
- Vyúčtování je součástí monitorovací zprávy.
- Vyúčtování musí obsahovat kompletní vyčíslení všech nákladů a příjmů projektu s rozpisem na jednotlivé položky s vyznačením těch, které byly hrazeny z dotace včetně uvedení všech dodavatelů a subdodavatelů a údajů o jejich skutečných majitelích vč. data narození.
- To znamená pokud bychom spolupracovali na projektu s někým dalším
- Ke každé položce bude přiložen účetní doklad dosvědčující použití dotace a výpis z účtu či výdajový doklad prokazující plnou úhradu závazků plynoucích z daných účetních dokladů.
- To znamená faktura z naší strany s registračním číslem žádosti a doklad o její úhradě
- Vyúčtování se musí zpracovat podle pokynů ministerstva kultury
- Veškeré účetní doklady musí obsahovat registrační číslo žádosti získané při podání žádosti v dotačním portále.
- Dokládané účetní doklady se musí vztahovat vždy pouze ke způsobilým výdajům daného projektu.
Žádost o platbu
Žádost o platbu musí obsahovat následující dokumentaci:
- Kopii faktury opatřenou registračním číslem projektu
- Nebo jiného účetního dokladu vystaveného kreativcem s uvedením předmětu plnění (s návazností na účel dotace)
- Výpis z bankovního účtu prokazující zaplacení ceny za poskytnuté služby vyúčtované doklady
- Výdaje musí být hrazeny z účtu uvedeného v dotačním portále na záložce žadatel
Monitorovací zpráva bude obsahovat následující dokumentaci:
- Předávací protokol mezi příjemcem dotace a kreativcem
- Z něhož bude patrné, že projekt byl realizován řádně a bez vad a nedodělků dle zadání a příjemce dotace převzal výstup projektu
- Čestné prohlášení k vyloučení střetu zájmů
- Musí být opatřeno elektronickým podpisem nebo úředně ověřeným podpisem včetně zajištění autorizované konverze listinného dokumentu do elektronického originálu
- Výstupy realizace projektu
- Odpovídající výstupům projektu definovaným v projektovém záměru
- Vyhodnocení dopadů Kreativních voucherů
Po obdržení a kontrole všech výše zmíněných dokumentů ministerstvo kultury bez zbytečného odkladu dotaci proplatí.
Co musí být výstupem:
S námi se můžete pustit do projektů v několika odvětvích a z každého musí být pro úspěšné splnění podmínek nějaký výstup:
UX design
- Zabývá se návrhem uživatelského zážitku, který uživatel prožívá při interakci s produktem (digitálním či fyzickým). Důraz je kladen na uživatelské vnímání produktu, použitelnost, a užitečnost. Typické výstupy jsou např. výzkumy a tvorby person, prototypování, interakční design, přístupnost, testování použitelnosti a tvorba wireframes.
- Nezpůsobilé náklady zahrnují práce spjaté s aplikováním návrhu, tedy kódování, programátorské práce, školení software a jakékoliv náklady třetích stran spojené s tvorbou, např. nákup domény, hostingu, nákup software či hardware, software licence, apod.
- V rámci Kreativních voucherů se jednotlivé výstupy předkládají jako tisknutelné materiály. Nelze tedy přikládat odkazy na cloudová úložiště či url odkazy z online grafických nástrojů.
Grafický design /branding /rebranding
- Grafický design – tvorba vizuální prezentace. Výtvarné návrhy grafického designu jsou vytvářeny na objednávku za určitým účelem. Grafický design kombinuje symboly, obrazy a text, používají typografické, vizuální umění a techniky rozvržení stránky pro vytváření vizuálních kompozic.
- Branding a rebranding – budování vztahu se zákazníkem pomocí tvorby a používání vizuální identity značky, případné její aktualizace. Návrh vhodného názvu, loga, vizuálního stylu a dalších prvků, ale pouze do fáze přípravy, nikoliv realizace.
- U rebrandingu je nutné doložit změny oproti původní vizuální identitě, včetně původního a nového návrhu loga, vizuálního stylu nebo dalších prvků.
Informační a komunikační technologie
- Návrhy a grafické zpracování návrhů mobilních a webových aplikací. Typickými výstupy jsou grafické návrhy jednotlivých obrazovek webu či mobilní aplikace včetně rozložení, barev, písma a obrázků, struktura a hierarchie obrazovek, koncept a tvorba obsahu. Návrhy multimediálních
prezentací, zahrnující grafický design, animace, zvuky, videa či 3D modely. Návrhy virtuální či rozšířené reality zahrnující návrhy vzhledu, storyboardu, tvorbu 3D modelů. - Nezpůsobilé náklady zahrnují práce spjaté s aplikováním návrhu, tedy programátorské práce spjaté s vývojem a kódováním webové, mobilní aplikace či aplikace virtuální/rozšířené reality, instalace či implementace software, napojení na služby třetích stran, školení software a jakékoliv náklady třetích stran spojené s tvorbou, např. nákup software či hardware, licence software apod.
- Výstupy projektu musí být předkládány ve formě tisknutelných nebo digitálních statických materiálů (např. PDF, obrázky). Nelze přikládat odkazy na cloudová úložiště nebo URL odkazy na interaktivní prototypy.
Webdesign
- Návrh struktury, rozložení a vzhledu webových stránek. Typickými výstupy jsou grafické návrhy jednotlivých stránek webu včetně rozložení, barev, písma a obrázků, struktura a hierarchie webových stránek, koncept a tvorba obsahu.
- Nezpůsobilé náklady zahrnují práce spjaté s aplikováním návrhu, tedy kódování html, plnění šablon, programátorské práce, instalace či implementace CMS redakčních systémů, napojení na služby třetích stran, školení systémů a jakékoliv náklady třetích stran spojené s tvorbou webu, např. nákup domény, hostingu, software licence apod.
- V rámci Kreativních voucherů se jednotlivé výstupy předkládají jako tisknutelné materiály. Nelze tedy přikládat odkazy na cloudová úložiště či url odkazy z online grafických nástrojů.
- V případě redesignu (úpravy již existujícího webu) je nutné doložit původní návrh nebo snímky obrazovek původního webu a přehled klíčových změn, aby bylo možné posoudit rozsah a kvalitu provedených úprav.
Publicita
Jak už to tak bývá, u každého projektu podpořeného dotacemi se musí uvést, že byl podpořen dotacemi. Co to v praxi znamená?
Příjemce dotace je povinen informovat veřejnost, že je příjemcem dotace u EU vyvěšením informace o aktivitě a původu jejího financování na webových stránkách. Každý dokument týkající se projektu, který je použit pro informování veřejnosti nebo cílové skupiny, včetně jakéhokoliv potvrzení účasti, pozvánky nebo jiného dokumentu, musí obsahovat prohlášení „Financováno Evropskou unií – Next Generation EU“. Jedná se o logo „Next Generation“ (modrá vlajka se žlutými hvězdami a daným nápisem), logo NPO (Národní plán obnovy) a logo MK (Ministerstvo kultury).
- To znamená, že pokud vám budeme dělat např. nové logo, na webové stránky musíme do patičky umístit informaci, že tvorba loga byla spolufinancována EU a přidat zmíněná loga. To stejné pokud bychom připravovali např. design celého webu.
Publicitu na webových stránkách je nutné dodržovat minimálně do konce roku 2026.
Metodická podpora a poradna Ministerstva kultury
Pokud si stále nejste jisti jak přesně na to, nezoufejte - nejste sami. Je to byrokratický a složitý proces a proto i oddělení kulturních a kreativních odvětví Ministerstva kultury nabízí pomoc a konzultace, tak jich neváhejte využít!
- Konzultační linka, PO-ČT 14-16 hodin: +420 257 085 254
- Kontaktní e-mail: kko@mk.gov.cz
Zdroje a dokumenty ke stažení
- Výzva 464 Kreativní vouchery III
- Vyhlašovací podmínky výzvy NPO 464 Kreativní vouchery III.
- Příloha č. 1_Čestné prohlášení k vyloučení střetu zájmu ve vztahu k poskytovateli podpory_žadatel_příjemce
- Příloha č. 2_Cestne-prohlaseni-pro-zadatele-o-podporu_de-minimis
- Příloha č. 3_Prohlaseni-k-velikosti-podniku
- Příloha č. 4_a_5_Průzkum trhu_a_rozpočet_Výzva-464-Kreativní-vouchery-III